لینک شکسته یا Broken Link چیست؟ لینک شکسته چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

آیا تا به حال اصطلاح لینک شکسته یا Broken Link را شنیده‌اید؟ می‌دانید به کدام نوع از لینک‌ها، لینک شکسته می‌گویند؟ لینک شکسته، کاربران یا خزنده‌های گوگل‌ را به آدرسی انتقال می‌دهد که هیچ سایتی وجود ندارد.

آیا تا به حال اصطلاح لینک شکسته یا Broken Link را شنیده‌اید؟ می‌دانید به کدام نوع از لینک‌ها، لینک شکسته می‌گویند؟ لینک شکسته، کاربران یا خزنده‌های گوگل‌ را به آدرسی انتقال می‌دهد که هیچ سایتی وجود ندارد. این اتفاق باعث می‌شود که اعتماد گوگل و کاربران نسبت به سایت از بین رفته و کاربر از سایت خارج شود. درک این که لینک شکسته چیست و چه تاثیری روی سایت می‌گذارد، بسیار اهمیت دارد. پس برای اطلاع از تاثیر لینک شکسته روی سئو سایت و رتبه آن در گوگل، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

لینک شکسته یا Broken Link چیست؟

لینک شکسته یا Broken Link چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که آدرس مکانی را از فردی بپرسید اما بعد از رفتن به آن آدرس، متوجه شوید که آدرس اشتباه بوده و هیچ چیزی در آن‌جا وجود ندارد. بدون شک دیگر از آن فرد آدرسی را نمی‌پرسید. این اتفاق در وب‌سایت‌ها نیز رخ می‌دهد و گاهی لینک دهی برخی از سایت‌ها به صفحه ۴۰۴ منتهی می‌شود که اصلا وجود خارجی ندارد.

هنگامی که برای باز شدن هر صفحه، وب سایت درخواست شما را به سرور ارسال می‌کند، در صورتی که سرور صفحه مورد نظر را پیدا نکند، خطای ۴۰۴ نشان داده می‌شود. پس به لینک‌هایی که در صفحات وب سایت وجود داشته اما به صفحه ۴۰۴ اشاره می‌کنند، لینک شکسته ( Broken Link) می‌گویند.

چرا لینک شکسته به وجود می‌آید؟

برای این‌که بتوانید از به وجود آمدن لینک شکسته جلوگیری کنید، لازم است ابتدا علت اصلی به وجود آمدن این لینک‌ها را پیدا کنید. در حالت کلی لینک‌های شکسته به دلایل زیر تشکیل می‌شوند:

۱. گاهی اوقات ممکن است تصمیم بگیرید صفحه‌ای از سایت خود را حذف کنید، اما هیچ جایگزینی برای آن تعریف نکنید. در این هنگام وقتی کاربر وارد صفحه حذف شده می‌شود، با خطای ۴۰۴ مواجه می‌گردد.

۲. علت دیگر تشکیل لینک شکسته، این است که شما آدرس URL یک صفحه از سایت خود را ویرایش می‌کنید. در این هنگام وقتی کاربری از طریق نتایج صفحه جستجو و با آدرس قبلی حذف شده وارد صفحه می‌شود، محتوایی وجود نداشته و با خطای ۴۰۴ روبه می‌گردد.

۳. گاهی اوقات ممکن است هنگام ایجاد لینک، URL را اشتباه وارد کنید. این اشتباه ممکن است به دلیل اشتباه املایی یا تایپی به وجود آمده باشد. وقوع هرگونه اشتباه در نوشتن URL ممکن است کاربر را به صفحه ۴۰۴ هدایت کند.

۴. شاید یکی از دلایل به وجود آمدن لینک شکسته، از کار افتادن وب سایت شما است‌. این مورد یکی از ایرادات اساسی و مهم است که باید سریعا برطرف شود؛ زیرا اگر کل وب سایت شما خراب شود، هر لینکی که به سایت شما داده شده، به لینک شکسته تبدیل می‌شود. در این صورت کاربران نمی‌توانند از سایت شما بازدید کنند. این مشکل ممکن است به خاطر هاست یا دامنه سایت به وجود آمده باشد. پس از برطرف کردن این مشکل، سایت شما دوباره راه اندازی شده و خطای ۴۰۴ از بین می‌رود.

انواع لینک شکسته

انواع لینک شکسته

همانطور که می‌دانید، در رابطه با لینک‌ها، دو نوع لینک وجود دارد: لینک داخلی و خارجی. در رابطه با لینک‌های شکسته نیز این شرایط برقرار است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

لینک شکسته داخلی

هنگامی که مخاطب در سایت شما روی لینک خاصی کلیک می‌کند و به صفحه دیگری از سایت شما هدایت می‌شود، به این لینک، لینک داخلی گفته می‌شود. اما اگر کاربر با کلیک روی لینک مورد نظر، با خطای ۴۰۴ مواجه شود، به آن لینک، لینک شکسته داخلی می‌گویند.

فقط باید به این نکته اشاره کنیم که لینک‌های شکسته داخلی مدیریت آسان‌تری داشته و در صورت خرابی، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را حذف کنید؛ چون داخل سایت شما قرار دارند و دسترسی به آن‌ها راحت‌تر است.

لینک شکسته خارجی

همانطور که می‌دانید، به لینک‌هایی که کاربر را به سایت‌های دیگر ارجاع می‌دهد، لینک خارجی می‌گویند. برای مثال ممکن است شما در حال نوشتن زندگینامه یک بازیکن فوتبال هستید. برای دادن اطلاعات تکمیلی، ممکن است سایت ویکی پدیا آن بازیکن را لینک کنید. به این لینک داده شده، لینک خارجی می‌گویند.

در این مواقع اگر کاربر روی لینک کلیک کرده و به سایت مربوطه هدایت نشود و به محتوای درخواست شده دست پیدا نکند، در واقع روی لینک شکسته خارجی کلیک کرده است. لینک شکسته خارجی هنگامی به وجود می‌آید که:

  •     رخ دادن اشتباه در نوشتن آدرس سایت و صفحه مقصد

  •     حذف شدن صفحه مورد نظر در سایت مقصد

  •     تغییر کردن آدرس صفحه مورد نظر در سایت مقصد

در حالت کلی لینک‌های شکسته تجربه بدی را برای کاربری به وجود می‌آورد که در سایت شما در حال چرخیدن است. وجود تعداد زیادی لینک شکسته در سایت، به سئوی آن آسیب می‌رساند و بازدید از سایت را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد‌. به خاطر اهمیت این مسئله، قصد داریم در ادامه به بررسی تاثیر این لینک‌ها بر سئو سایت بپردازیم.

تاثیر لینک‌های شکسته بر سئو سایت

تاثیر لینک‌های شکسته بر سئو سایت

لینک‌های داخلی و خارجی شکسته از راه‌های مختلفی روی سئو سایت تاثیر منفی می‌گذارد که از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. لینک‌ها تاثیر زیادی روی رتبه سایت می‌گذارند

لینک‌ها در واقع ساختار سایت را مشخص می‌کنند و گوگل با توجه به آن‌ها رتبه سایت را تعیین می‌کند. پس هر چه تعداد لینک‌های شکسته در سایت بیشتر باشد، خطاهای زیادی در سایت رخ داده و گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت بی کیفیت تشخیص می‌دهد. این اتفاق باعث کاهش رتبه شما در گوگل می‌شود.

۲. گوگل از لینک‌ها برای خزیدن در وب استفاده می‌کند

گوگل با استفاده از ربات‌های خزنده خود، محتوای سایت شما را بررسی می‌کند که به این عمل در اصطلاح، خزیدن می‌گویند. در واقع خزنده‌های گوگل با استفاده از لینک‌هایی که در سایت وجود دارد، محتوای جدید را پیدا کرده و ساختار سایت را تشخیص می‌دهند. پس در صورتی که لینک شکسته در سایت وجود داشته باشد، مانع خزیدن ربات‌های گوگل شده و گوگل نمی‌تواند به درستی سایت را ایندکس کند. پس در این‌جا است که اهمیت بررسی لینک‌ها مشخص شده و تاثیر آن‌ها بر سئو سایت تعیین می‌شود.

۳. لینک‌ها برای حرکت مخاطبان در سایت‌ها است

حالا وضعیت خود را تصور کنید؛ آیا کلیک روی لینک شکسته برای شما خوشایند است؟ بدون شک جواب شما منفی است. برای کاربران نیز به همین صورت است. در واقع اگر مخاطب روی یک لینک کلیک کند و با خطای ۴۰۴ مواجه شود، بدون شک سایت را ترک خواهد کرد؛ این یعنی کاهش ترافیک و کاهش بازدیدکنندگان سایت! این اتفاق یک امتیاز منفی برای سئو سایت شما به همراه دارد که نارضایتی کاربران علت آن است.

چگونه می‌توان لینک‌های شکسته را پیدا کرد؟

چگونه می‌توان لینک‌های شکسته را پیدا کرد؟

پس از آن که از تاثیر لینک‌های شکسته بر سئو سایت مطلع شدید، لازم است از روش‌‌هایی استفاده کنید تا لینک‌های شکسته را در سایت پیدا کرده و اثرات نامطلوب آن را برطرف کنید. برای این کار ابزار‌های مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

۱. ابزار screaming frog

قورباغه جیغ زن یا اسکریمینگ فراگ، از پرکاربرد‌ترین ابزارهای سئو برای بررسی مشکلات سایت است. این نرم افزار به راحتی روی کامپیوتر نصب شده و لینک‌های شکسته را نشان می‌دهد. screaming frog حدود ۵۰۰ لینک را برای دامنه شما به صورت رایگان بررسی می‌‌کند.

۲. سرچ کنسول

یکی دیگر از ابزارهای عالی برای پیدا کردن لینک‌های شکسته، سرچ کنسول گوگل است. برای این کار ابتدا باید روی گزینه “Coverage” کلیک کنید و سپس به “Submitted URL seems to be a Soft 404” بروید. با کلیک روی آن گزینه، لیست صفحات ۴۰۴ سایت شما به نمایش در می‌آید. برای آموزش سرچ کنسول حتما به صفحات مدیر وب سر بزنید.

۳. افزونه Broken Link Checker اکستنشن کروم

شما می‌توانید این اکستنشن گوگل کروم را دانلود کرده و به مرورگر خود اضافه کنید. همچنین Check My Links و SEO Minion افزونه‌های دیگری در گوگل کروم هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید وضعیت لینک‌های شکسته را بررسی کنید.

۴. ابزار آنلاین brokenlinkcheck.com

یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن‌ لینک‌های شکسته، استفاده از سایت brokenlinkcheck.com است. تنها کاری که باید در استفاده از این ابزار انجام دهید، این است که وارد سایت شده و دامنه خود را وارد کنید. پس از وارد کد امنیتی، روی گزینه find broken link کلیک کنید. کمی منتظر بمانید تا تمام لینک‌های شکسته وب سایت شما به نمایش درآید.

۵. روش دستی برای پیدا کردن لینک شکسته

یکی از ساده‌ترین روش‌ها، مرور تمام صفحات سایت و بررسی تمام لینک‌ها است. ( از جمله لینک‌های موجود در منوی ناوبری، نوار کناری، فوتر و هر جای دیگری در صفحات سایت) شما باید روی هر لینک کلیک کرده و منتظر بمانید که سایت شما را به کجا هدایت می‌کند؛ در صورتی که لینک مورد نظر به صفحه دیگری در وب سایت شما برود، عالی است. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، لینک مورد نظر، یک لینک خراب خواهد بود‌.

۶. استفاده از افزونه‌های گوگل کروم برای بررسی لینک‌های شکسته

افزونه‌های (extensions) زیادی برای چک کردن پیوندهای شکسته وجود دارند که یکی از بهترین آن‌ها استفاده از افزونه Seo Minion است. برای استفاده از این افزونه باید اسم آن را در گوگل سرچ کرده و سپس وارد سایت www.chrome.google.com شوید. در این سایت می‌توانید افزونه را دانلود و سپس نصب کنید. پس از آن وارد سایت مورد نظر خود شده و روی آیکون افزونه کلیک کنید. بعد تب «Check Broken Links» را انتخاب کرده و روی آن کلیک نمایید. افزونه شروع به بررسی لینک‌های سایت کرده و شما با استفاده از این روش می‌توانید لینک‌های شکسته را پیدا کنید.

روش‌های اصلاح لینک‌های شکسته

روش‌های اصلاح لینک‌های شکسته

بهترین روشی که برای برای رفع خطای ۴۰۴ مورد استفاده قرار می‌گیرد، ریدایرکت کردن آن‌ها به صفحه‌های مرتبط یا آدرس‌های جدید است. در صورتی که صفحات ۴۰۴ شما ارزش ریدایرکت کردن را نداشته یا محتوای مرتبطی با آن‌ها در وب سایت شما وجود ندارند، باید کد وضعیت ۴۱۰ را برای این صفحات ایجاد کنید. برای اصلاح لینک‌های شکسته می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

روش اول: استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ یا ۴۱۰

در صورتی که محتوای جایگزینی دارید، می‌توانید از ریداریکت 301 استفاده کنید و مخاطب را به یک صفحه مرتبط هدایت کنید. در غیر این صورت می‌توانید از کد وضعیت ۴۱۰ برای صفحه ۴۰۴ ایجاد شده، استفاده کنید.

روش دوم: جایگزین کردن لینک‌های شکسته

برای جایگزین و اصلاح کردن این لینک‌ها در صفحات، دو حالت به وجود می‌آید. یکی لینک دادن به صفحه ۴۱۰ و دیگری زنجیره ریداریکت. در ادامه، روش اصلاح هر دو شرایط را توضیح می‌دهیم.

  •     اگر ریدایرکت ۳۰۱ را انجام دادید،لینک شکسته‌ای وجود نداشته و این بار به زنجیره ریدایرکت تبدیل می‌شود. در واقع برای جلوگیری از وقوع این مشکل، باید لینک‌های قبلی در متن (۴۰۴) را با لینک مقصد (لینک ریدایرکت) در مرحله قبل جایگزین کنید.

  •     اما اگر کد وضعیت ۴۱۰ را ایجاد کردید: این لینک داخلی کلا باید از صفحات حذف شود.

روش سوم: حذف لینک‌ها

در صورتی که در سایت شما صفحه‌ای وجود نداشته باشد که بتوانید آن را جایگزین محتوای صفحه شکسته استفاده کنید، می‌توانید لینک‌های شکسته سایت را کلا پاک کنید.

چرا باید به لینک‌های شکسته اهمیت دهیم؟

چرا باید به لینک‌های شکسته اهمیت دهیم؟

لینک‌های شکسته تاثیر زیادی بر روی سئو و رتبه سایت گذاشته و لازم است به آن‌ها توجه شود. اما در حالت کلی باید به لینک‌های شکسته توجه شود، زیرا:

۱. بر اساس اظهارات گوگل، لینک‌های داخلی و خارجی و ساختار آن‌ها تاثیر زیادی روی رتبه سایت می‌گذارند که در صورت وجود لینک شکسته در سایت، ترافیک موتور جستوی گوگل به مرور کاهش پیدا می‌کند.

۲. موتورجستجوی گوگل با تجزیه و تحلیل لینک‌های داخلی می‌تواند درک خوبی از سایت شما پیدا کرده و با ساختار سایت شما آشنا شود.

۳. کاربران با استفاده از لینک‌های داخلی می‌توانند در سایت شما حرکت کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق آن پیدا کنند. در صورت وجود لینک‌های شکسته، کاربر با صفحات ۴۰۴ رو به رو شده و ممکن است کلا از سایت خارج شود. در صورت وقوع این اتفاق، به مرور بازدید از سایت پایین آمده و رتبه سایت شما در گوگل کاهش پیدا می‌کند.

سخن آخر

همانطور که اشاره شد، وجود لینک شکسته در سایت بر سئو سایت تاثیر منفی گذاشته و باعث کاهش رتبه سایت در صفحات جستجوی گوگل می‌شود و کاربر را به خروج از سایت وادار کند. اما با استفاده از روش‌های گفته شده در بالا می‌توانید لینک‌های خراب را پیدا کرده و به رفع مشکل آن‌ها اقدام کنید. انجام این کار به بهبود سئو سایت و رتبه آن کمک کرده و بازدیدکننده را راضی نگه می‌دارد. اگر قصد آموزش سئو را دارید می‌توانید دوره های آموزشی سئو مدیروب را تهیه نمایید.

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد. اگر باز هم در رابطه با لینک‌های شکسته و تاثیرات آن بر سایت سوالی داشتید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
لینک شکسته یا Broken Link چیست؟ لینک شکسته چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 04 شهریور 1402
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال
یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از اقدامات را توصیف می کند که از کانال های بازاریابی آنلاین برای دستیابی به اهداف مختلف استفاده می کند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو