خطای 503 چیست؟ تاثیر خطای 503 در سئو سایت

خطای 503 چیست؟ این خطا از نشان دهنده آن است که سرور شما از کار افتاده است و نمی تواند درخواست ها را پاسخ دهد و سئو سایت اسیب می زند.

خطای 503 چیست؟ این خطا از نشان دهنده آن است که سرور شما از کار افتاده است و نمی تواند درخواست ها را پاسخ دهد و سئو سایت اسیب می زند. 

فرض کنید که شما عبارتی را در گوگل جست‌وجو کرده‌اید و روی یکی از لینک‌هایی که در صفحه اول نمایش داده می‌شود، کلیک می‌کنید. بعد به جای اینکه با صفحه اصلی روبرو شوید، خطای «Service Unavailable» نشان داده می‌شود. چه حس و حالی پیدا می‌کنید؟ اصلاً به حس و حال نمی‌رسد، بلکه در همان اول سایت را ترک خواهید کرد و به سراغ کلیک روی لینک بعدی خواهید رفت. حالا همین عمل برای سایت شما هم اتفاق می‌افتد؛ یعنی اگر خطای ناموجود بودن سرویس نمایش داده می‌شود. به این خطا که خطای 503 می‌گویند؛ نوعی اروری است که بودن آن می‌تواند در رتبه سئو سایت شما تأثیر منفی بگذارد. حالا خطای 503 چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟ 

خطای 503 چیست؟

خطای 503 که به آن خطای ناموجود بودن سرویس (Service Unavailable Error) هم می‌گویند، در حقیقت کد پاسخ HTTP است که نشان می‌دهد وب سرور شما به درستی کار می‌کند؛ اما در آن لحظه نمی‌تواند درخواست‌ها را مدیریت کند. برای همین پیام اروری را نشان می‌دهد و در سئو تاثیر مسفقیم دارد.

این خطا ممکن است که به دلایلی از جمله بارگذاری بیش از حد سرور یا از کارافتادن سرور برای تعمیرات باشد. این کد ارور را نباید با 500 اشتباه بگیرید. کد 500 مشکل اساسی را در سمت سرور نشان می‌دهد. در صورتی که 503 بیان می‌کند که سرور می‌تواند به درستی کند؛ اما در آن لحظه به دلایلی قادر به پاسخگویی نیست. اینکه نمی‌توانیم دلیل اصلی را بیان کنیم، برای این است که چندین مسئله می‌تواند از دلایل این اتفاق باشد. به هر حال پیدا کردن علت اصلی خطای 503 چالش اساسی است که در ادامه رایج‌ترین دلایل برای شما نوشته‌ایم.

سرور را بررسی کنید

یک نکته اساسی را باید بدانید. خطاهای 5XX در حالت کلی نشان‌دهنده خطایی در سمت سرور هستند. حالا ممکن است که مانند 500 بیان خطای اساسی باشد یا مانند 503 مشکل موقتی را نشان دهد. به هرحال، شما به عنوان مالک یا برنامه نویس سایت نیازی نیست که در ابتدا به بررسی مؤلفه‌های سمت کلاینت بپردازید. حداقل اینکه تا حدی مسیری که باید برای پیدا کردن مشکل سپری کنید، مشخص است.

پشتیبان گیری را فراموش نکنید

قبل از اینکه بخواهید اقدام به شناسایی و برطرف کردن مشکلات مربوط به خطای 503 را شروع کنید، از داده‌های اصلی خود پشتیبانی بگیرید. به هر حال معلوم نیست که در ادامه کار با چه خطاها و مشکلاتی روبرو شوید. به این صورت اگر پشتیبانی از داده‌های اصلی خود گرفته باشید، خیالتان از بابت از دست نرفتن داده‌های مهم راحت خواهد بود.

برطرف کردن مشکل خطای 503

چندین روش برای برطرف کردن مشکل خطای 503 وجود دارد. البته باید گفت که تیم فنی یا برنامه نویس های سایت باید اقدام به بررسی و برطرف کردن این مشکل کنند. به هر حال اقداماتی که می‌توان برای از بین بردن خطای 503 کرد، شامل موارد زیر است:

گاهی ازدحام زیاد سمت سرور باعث می‌شود تا ارور 503 نمایش داده شود. اولین کاری باید انجام داد، به روزرسانی مجدد سرور است. فقط دقت کنید که این به روزرسانی اول از همه کامل انجام شده و دوم اینکه تمامی سرورها ری استارت شوند؛ به ویژه زمانی که سایت شما روی چندین سرور اجرا می‌شود.

بررسی کنید که آیا وب سرور شما در حال تعمیر است یا خیر. به هر حال در تیم پشتیبانی چندین نفر مشغول به کار هستند. ممکن است که مسئول فنی بدون اینکه به دیگران اطلاعی دهد، درصدد ایجاد تغییرات یا به روزرسانی هایی باشد. از این رو، حتماً این مسئله را قبل از هر اقدامی جویا شوید.

پیکربندی فایروال را بررسی کنید. احتمال اینکه سیستم فایروال به مشکلی برخورده باشد، زیاد است. در چنین حالتی، هرگونه فایروال هرگونه پاسخ را همانند یک حمله تلقی کرده و جلوی آن را می‌گیرد.

لاگ های سمت سرور را بررسی کنید. لاگ های سرور به دو دسته گزارش برنامه‌ها و گزارش سرور تقسیم‌بندی می‌شوند. گزارش برنامه شامل تمامی تاریخچه وبسایت شما هستند و به شما امکان مشاهده صفحات درخواستی بازدیدکنندگان و سرورهای متصل را می‌دهد. گزارش سرور اطلاعات سخت افزاری مربوط به سرور را نشان می‌دهد. لاگ های هر دو را بررسی و به اصطلاح غربال کنید تا اگر مشکلی وجود داشت، بتوانید آن را پیدا کنید.

احتمال اینکه کدهای سایت هم دستکاری شده باشند، زیاد است. پس آن‌ها را بررسی کنید. البته اینکه چه کدی مهم است. مسلماً بررسی تمامی کدهای صفحات امکان‌پذیر نیست؛ بلکه باید مواردی را به دقت بررسی کنید که بیشتر مربوط به اجرای فرآیندها باشند. به هر حال هر خطا یا تغییری در کد می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در سیستم باشد. مشکلی که باعث می‌شود تا سرور نتواند ارتباط خود را به درستی برقرار کند.

به هر حال در هنگام مواجه با خطای 503 لازم نیست که خیلی نگران باشید. ارور 503 نشاندهنده مشکل حادی نیست؛ اما اگر اقدام به برطرف کردن آن نکنید، احتمال اینکه در آینده نزدیک، تمامی زحماتی که برای سایت کشیده‌اید، از جمله سئو و افزایش فروش به یکباره از بین بروند، زیاد خواهد بود. شما که چنین چیزی نمی‌خواهید؟

سوالات متداول

دلایل بروز خطای 503 کدام است؟

برخی از مهم ترین دلایل بروز خطای 503 شامل موارد زیر است: • مشکلات فنی • مشکلات سرور • حمله DDoS • پیکر بندی نادرست سیستم نام دامنه یا DNS

آیا افزایش ترافیک وب سایت موجب بروز خطای 503 خواهد شد؟

بله، یکی از دلایل ارور 503 افزایش ناگهانی ترافیک وب سایت است زیرا سرور قادر به پشتیبانی از تمام کاربران نیست.

روش های نمایش خطای 503 کدام است؟

مهم ترین شکل های نمایش این ارورعبارت است از: Error 503 HTTP 503 HTTP Error 503 HTTP Server Error 503 503 Service Unavailable Http/1.1 Service Unavailable Error 503 Service Unavailable Service Unavailable - DNS Failure 503 Service Temporarily Unavailable

مشاوره

شما فرصت دارید از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده کنید.
خطای 503 چیست؟ تاثیر خطای 503 در سئو سایت
تسهیل گستر, بابک شعبانی 28 خرداد 1402
اشتراک‌گذاری این پست
برچسب‌ها
بایگانی

نسخه بومی سازی شده در پاسخ به نیاز کسب و کارهای ایرانی با پشتیبانی تسهیل گستر
All successful business management software in a uniform manner

الگوریتم E-A-T گوگل چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟
الگوریتم E-A-T چیست؟ این الگوریتم به تعیین ارزشمند بودن محتوای وب سایت ها می پردازد. این الگوریتم به صورت غیر مستقیم روی سئو تاثیر گذار است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو