صفحات زامبی چیست؟ چرا باید با صفحات زامبی سروکار داشته باشیم؟

صفحات زامبی صفحاتی در یک وب‌سایت هستند که ترافیک کمی ایجاد می‌کنند یا هیچ ترافیکی ایجاد نمی‌کنند و دسترسی به آنها از طریق نتایج موتورهای جستجو دشوار یا غیرممکن است.

صفحات زامبی صفحاتی در یک وب‌سایت هستند که ترافیک کمی ایجاد می‌کنند یا هیچ ترافیکی ایجاد نمی‌کنند و دسترسی به آنها از طریق نتایج موتورهای جستجو دشوار یا غیرممکن است.

در این مقاله به شما توصیه می‌کنیم که چگونه این صفحات را شناسایی کنید و چگونه با آنها رفتار کنید تا بر روی دید کل سایت شما تأثیری نگذارند.

چرا باید با صفحات زامبی سروکار داشته باشیم؟

شناسایی و پردازش صفحات زامبی اجازه می‌دهد تا:

  • بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان: حذف یا تصحیح صفحات زامبی یک سایت امکان ارائه تجربه کاربری بهتر و بهبود جهش و نرخ تبدیل یک سایت را فراهم می‌کند.

  • برای بهبود امتیاز کیفیت ارائه شده توسط Google: موتور جستجو یک سایت را به عنوان یک کل قضاوت می‌کند – جبران اثرات منفی صفحات زامبی امتیاز کلی آن را بالا می‌برد و در نتیجه موقعیت آن را بهبود می‌بخشد.

  • برای بهینه‌سازی خزنده‌ها: حذف یا مسدود کردن نمایه‌سازی صفحات زامبی اجازه می‌دهد تا زمان خزیدن که به یک سایت اختصاص داده می‌شود در مهمترین صفحات آن پخش شود.

صفحات زامبی

انواع مختلف صفحات زامبی

1 - صفحات فهرست نشده

این صفحات معمولاً دارای مشکلات فنی مانند زمان بارگذاری بسیار طولانی یا اسکریپت‌هایی هستند که اجرا نمی‌شوند. گوگل زمانی را که خزنده‌هایش در یک سایت می‌گذرانند بر اساس تعداد صفحات آن تقسیم می‌کند، صفحاتی را که سرعت کار آن را کاهش می‌دهند و به هر حال احتمال رها شدن از سوی بازدیدکنندگان نیز دارند را انتخاب نمی‌کند.

این صفحات در فهرست نتایج گوگل وجود ندارند، بازدید نمی‌شوند و یا در هر صورت ترافیک مستقیمی از موتور جستجو دریافت نمی‌کنند.

2 - صفحات "غیر پاسخگو"

صفحاتی که بهینه‌سازی نشده‌اند یا پیمایش آنها در تلفن‌های همراه خیلی طول می‌کشد نیز در مضیقه هستند. گوگل آنها را مجازات می‌کند زیرا آنها را تجربه کاربری ضعیفی می‌داند.

این صفحات در نتایج گوگل وجود دارند اما رتبه آنها جریمه می‌شود.

3 – صفحاتی با محتوای منسوخ یا با کیفیت پایین

دو نوع وجود دارد:

  • صفحات منتشر شده که چندین سال است به‌روز نشده‌اند. گوگل ممکن است رتبه‌بندی چنین صفحاتی را با در نظر گرفتن اینکه دیگر فعال نیستند، کاهش دهد.

  • صفحات با محتوای کم (کمتر از 300 کلمه) یا بدون علاقه واقعی نیز جریمه می‌شوند.

این صفحات به‌تدریج در نتایج کاهش می‌یابند.

صفحاتی که برای سئو بهینه نشده‌اند

4- صفحاتی که برای سئو بهینه نشده‌اند (یا کافی نیستند).

این صفحات می‌توانند برای کاربران اینترنت بسیار مفید و جالب باشند، اما معیارهای سئو (مانند عدم وجود تگ alt، h1، h2 یا h3، عنوان بد یا عنوان خیلی طولانی، بدون کلمات کلیدی...) را اعمال نمی‌کنند.

این صفحات در نتایج موتورهای جستجو کاهش می‌یابند.

5 – صفحات پیوست

اینها اغلب صفحاتی هستند که در پاورقی سایت قابل دسترسی هستند: تماس، اعلامیه‌های حقوقی، GTC، GDPR… حتی اگر برای کاربر علاقه چندانی نداشته باشند، حاوی اطلاعات قانونی هستند و حضور آنها در یک سایت یک الزام SEO است.

عدم وجود این صفحات بر ارجاع سایت تأثیر منفی می‌گذارد.

6 – صفحات یتیم

این صفحات به سادگی توسط ربات‌های خزنده یافت نمی‌شوند، با هیچ لینک داخلی به صفحات دیگر سایت پیوند داده نمی‌شوند و از طریق منوی سایت قابل دسترسی نیستند. آنها صفحاتی هستند که به نوعی در یک جهان موازی شناور هستند و تقریباً هیچ شانسی برای بازدید ندارند.

صفحات یتیم

چندین تکنیک برای شناسایی صفحات یتیم یک سایت وجود دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها (مگر اینکه سایت شما هزاران صفحه داشته باشد) مقایسه نقشه سایت XML خود با نمایه Google سایت خود است (این فهرست را با جستجویی مانند "site:mywebsite.com" در گوگل دریافت خواهید کرد). شما فقط باید این دو لیست را با هم مقایسه کنید تا صفحاتی که در نقشه سایت شما وجود دارند اما در فهرست گوگل وجود ندارند را شناسایی کنید. سپس فقط باید صفحات یتیم را به بقیه سایت خود پیوند دهید.

چگونه صفحات زامبی را پیدا کنیم؟

به شما توصیه می‌کنیم از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. ابزارهایی را خواهید یافت که به شما امکان می‌دهد صفحاتی با عملکرد کم یا رو به کاهش را شناسایی کنید.

برگه "performance" ​​(+ صفحه + جدید) که استفاده از آن بسیار آسان است (مخصوصاً اگر سایت شما فقط چند صفحه داشته باشد)، به شما امکان می دهد تکامل را در طول زمان ترافیک هر یک از صفحات خود مقایسه کنید و بنابراین مواردی را که افت شدید ترافیک را تجربه می‌کنند.

تب "excluded" (+ پوشش + حذف شده) به شما امکان می‌دهد دو نوع صفحه زامبی را تجزیه و تحلیل کنید:

صفحات "کاوش شده، در حال حاضر فهرست نشده"

اینها صفحاتی هستند که گوگل تصمیم گرفت در آخرین خزیدن خود ایندکس نکند، زیرا محتوای آنها بسیار ضعیف، تکراری یا حاوی اطلاعاتی است که قبلاً در بسیاری از سایت‌های دیگر وجود دارد. بنابراین در اینجا توصیه می‌شود که ابتدا محتوای این صفحات را تکمیل و یا بازنویسی کنید و منتظر بمانید تا روبات‌های Google دوباره بیایند و آنها را کاوش کنند.

صفحات "تشخیص داده شده، در حال حاضر نمایه نشده است"

اینها صفحاتی هستند که گوگل به دلیل مشکلات فنی (مثلاً زمانی که زمان پاسخگویی سرور خیلی طولانی است) انتخاب کرده است که ایندکس نشود.

چگونه با صفحات زامبی برخورد کنیم؟

چگونه با صفحات زامبی برخورد کنیم؟

برخی از صفحات فقط باید به‌روز شوند یا بهینه شوند، در حالی که برخی دیگر واقعاً باید حذف و هدایت شوند.

این صفحات را بهبود ببخشید.

از آنجایی که صفحات زامبی اغلب صفحاتی با زمان بارگذاری بیش از حد طولانی، غایب از شبکه سایت یا محتوای نامناسب هستند، شما باید آنها را از نظر گوگل و همچنین از دید بازدیدکنندگان خود بازسازی کنید.

  •     به‌روزرسانی و غنی‌سازی محتوای این صفحات؛

    بررسی کنید که آنها حاوی کلمات کلیدی مناسب هستند و غنای معنایی متن با موضوع مورد نظر منطبق است.

  •     بهبود UX و زمان بارگذاری؛

    پیوندهایی را به سایر صفحات پیوند شده در سایت اضافه کنید.

    پیوندهای ورودی داخلی از سایر صفحات سایت خود را اضافه کنید.

    آن را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید؛

    آدرس آنها را تغییر ندهید.

آنها را حذف کنید!

بدون بررسی صفحاتی که قرار است به صورت موردی حذف کنید، وارد این عملیات ظریف نشوید.

اگر صفحات زامبی در سایت شما وجود دارد که محتوای قدیمی دارند و هیچ تبدیلی ایجاد نمی‌کنند، امکان حذف آنها وجود دارد.

از سوی دیگر، صفحاتی که تنها به تعداد کمی از بازدیدکنندگان علاقه دارند، اما دارای نرخ تبدیل بسیار "سودآور" هستند، باید نگه داشته شوند.

البته، صفحات زامبی وجود دارند که ضروری هستند مانند: اعلامیه‌های قانونی، شرایط عمومی فروش، RGPD ... که بازدیدهای کمی ایجاد می‌کنند یا اصلاً بازدید نمی‌کنند و باید نگه داشته شوند.

هنگامی که صفحات زامبی شما حذف شد، فراموش نکنید (301) URL این صفحات را به صفحات ستونی دسته مناسب یا به صفحات دیگری که با موضوع مشابهی سروکار دارند هدایت کنید.

منبع: done.lu

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
صفحات زامبی چیست؟ چرا باید با صفحات زامبی سروکار داشته باشیم؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 30 آبان 1402
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


یوتیوبری چیست؟ راهنمای گام‌به‌گام یوتیوبر شدن
شبکه یوتیوب یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین شبکه‌های اجتماعی در دنیاست. سالانه میلیاردها ویدئو در این شبکه بارگذاری می‌شوند و به همین تعداد نیز تماشاکننده وجود دارد.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو